Friday, July 2, 2010

Stok ada 2-3 botol jer!!!


Since aku demam early last week (hampir 10 hari), byk stok susu aku guna. Pam kat tempat keje sekadar pam gitu2 aje. Tiba-tiba selasa baru-baru ni baby sitter bagi tau stok susu tinggal 2-3 botl jer. Tiba-tiba jer stress aku dibuatnya. Bila stress, automatik susu aku merudum. Setiap sesi pam, susu aku turun sekali ganda!!!

Aku plak berkursus. Waktu rehat, aku gunakan utk sesi mengepam. Mkn 5 minit, 20 mnt lagi utk pam susu. Besoknya kawan bagi tau cuba mkn mee suah (masak air or sup). Sebab dia mmg amalkan mkn mee suah untuk banyakkan susu (tanpa amik apa supplement lain). Aku cari mee suah dan buat mcm dicadang. Mmg, besoknya susu aku normal mcm biasa. Sehari dapatlah 15-20 oz kat tmpt keje. Kat rumah dapatlah lagi 10 oz. Tapi pada masa sama aku tetap mkn kalsium magnesium (yg selalu aku skip) dan motilium (ni lagi dah lama aku skip). Tapi aku percaya, kalau otak stress mmg susu boleh merudum.

Contohnya bila aku baca majalah tentang peraduan yg aku menang, automatik susu aku ok. Tau2 jer botol dah penuh. Tapi bila kepala byk pikir macam hari ni, mkn lah nasi or supplement byk mana pun, susu biasa2 ajer (tapi tak lah turun sekali ganda mcm hari selasa tu). Honestly, aku masih stress bila pk stok susu dah xde utk Ramadhan ni. Sedihnya.... Nak menyesal pun tak guna.

8 comments:

  1. jgn stress, anak kecil lg
    I/Allah moga dipermudahkanNya

    ReplyDelete
  2. tenangkan fikiran... jgn pk byk... ada masa pam, pam dan pam... caiyok!

    ReplyDelete
  3. Umialya: Insya Allah umialya. sekarang mmg buat mcm biasa. tp ati tetap risau bila pk Ramadhan.

    Nur: thanx Nur, selain pam, saya bykkan direct feeding gak. walaupun stok tahap kritikal, tapi alhamdulillah susu kuar mcm biasa. cuma pump session mmg kena up sikit

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Iris kenapa mesti nak ambil motilium sedangkan baby kecil lagi, sorry kalau terkasar tapi jangan amalkan selalu tak elok utk kesihatan. Iris kan dah mkn b compleks dan vitamin lain, pe salah tambahkan alfafa jer mana tau rezeki susu badan murah.

    ReplyDelete
  7. betul tu azrina. dlm minggu ni baru stop smula motilium and pump cam biasa. honestly, 1 week gak mkn motilium (tp mkn atau tak sama jer amount dia). tapi saya disiplinkan balik diri yg tak disiplin ni. (mkn semua vitamin cam dlm pantang termasuk kalsium magnesium yg ada alfafa tu). alhamdulillah stress pun makin kurang. pendek kata mmg back to normal. (cuma stok jer tgh cuba buat balik). ingat nak try mkn habatussawdah.

    ReplyDelete