Saturday, October 16, 2010

Cuti Bersalin Flexible 90 Hari

 Kakak masa umur 6 bulan

Petang tadi aku sempat jeling-jeling Belanjawan 2010. Antara yang menarik perhatian aku ialah Cuti Bersalin yang diberikan kepada pengkhidmat awam sebanyak 90 hari secara flexible. Sepanjang perkhidmatan kiraannya tetap 300 hari. Maksudnya kalau nak ambik 90 hari, anak limit dalam 3 orang lah (90x3=270). Anak keempat tinggal balance 30 hari jer. Tang ni kena fikir bebaik lah. Disebabkan aku masuk selepas deliver anak ke-2, ada banyak balance tu. Dah guna 60 hari, ada 240 hari lagi. Ha..ha.. gurau jer. Tiga orang ni pun tak terkejar aku. 

Apa-apa pun, aku rasa ramai di luar sana suka sangat. Sekurang-kurangnya lepas ni mudahlah bagi ibu-ibu nak buat stok EBM dan peluang direct feeding pun lagi lama. So, plan lah elok-elok dan guna peluang ni sebaik mungkin. Sebelum ni 45 hari, pastu naik 60 hari dan sekarang dah jadi 90 hari. Bayangkan dulu cuma 45 hari pun masih boleh BF anak dengan baik (walaupun tak ramai). Dan paling syukur, adalah gak saguhati RM500 hujung tahun ni. Baik ada dari takde. Betul tak?

No comments:

Post a Comment