Monday, June 11, 2012

Macam mana nak tamatkan bicara secara bijak & sopan?


Sumber tips ni aku dah letak kat bawah nun. Ok, kita go through terus...

Ada masanya anda mungkin tak dapat utk teruskan interaksi kerana sebab2 tertentu.
Tapi anda layankan juga teman anda. Sebab samada tidak mahu membuat beliau Kecil Hati atau anda tak tahu macam mana utk Menamatkan Perbualan.

Take It Easy

Cuba katakan seperti berikut:
1. It's Nice talking to you. I hv to go now Because _____. We must catch up again ok.

2. ..Betul tu, saya setuju. Saya terpaksa pergi sekarang, Sebab ada appointment sebentar lagi. Mungkin esok kita sambung lagi?

3. Best lah cerita kamu ni. Oh, saya pulang dulu sekarang ya, Kerana ____. Nanti kamu harus ceritakan pada saya lagi, okay.

Anda perasan tak PATTERN nya?

1. Katakan sesuatu yg POSITIF.
2. Berikan Alasan (KERANA/SEBAB) mengapa anda harus pergi.
3. Nyatakan MINAT utk BERINTERAKSI LAGI dgn beliau.

Dengan cara ini,
1. Anda kedengaran SOPAN & MENYAKINKAN, dan
2. Teman anda rasa dirinya PENTING dan DIHORMATI.

That's Great, isn't it?

..Ok, now Go!

sumber: 1001 Tip Komunikasi Hebat

p/s: korang "like" lah link kat atas tu demi orang sekeliling. Byk tips dia bagi tau termasuk komunikasi dengan anak2, parents dan paling penting Allah SWT. (tips kat atas tu boleh juga guna pada penjual2 yg kacau masa kita makan. xde lah org kecik hati kan?)

No comments:

Post a Comment